Când am lansat la începutul anului acest magazin online de tricouri, am pornit din start cu 4 colecții: Mom Life, Couple Goals, Hater și Love is Love. După cum probabil intuiți, Love is Love este colecția dedicată mesajelor LGBT friendly, o colecție permanentă a HAY Creations, nu doar în preajma lunii PRIDE.
În mod surprinzător chiar, prima comandă pe site a venit chiar din această colecție: un tricou negru de damă, cu o inimă-curcubeu mare în piept. Acest lucru s-a întâmplat organic însă, noi promovând la vremea respectivă alte colecții.
Eram convinși însă că în preajma evenimentelor PRIDE colecția va avea mare succes, pentru că așa ne-a și venit ideea să o facem, după ce ne-am întrebat anul trecut noi cu ce ne îmbracăm la Marșul Mândriei.
Așa că la final de mai am început configurarea unei reclame pe Google Ads. Și ne-am dat seama că nu este un semn tocmai bun că după ce am introdus vreo 30 de cuvinte cheie, din seria „tricouri LGBT”, „tricouri PRIDE”, „tricouri-curcubeu”, Google ne-a zis că nu poate rula reclama, întrucât nu există cerere pentru termenii respectivi. Mai exact, în România oamenii nu caută în motoarele de căutare tricouri cu mesaje LGBT.
Am extins un pic familia de cuvinte pentru reclama pe google și într-un final am reușit să o facem să meargă.
Și acum vine partea „distractivă”. Am zis că dacă lumea nu caută pe Google tricouri de acest gen, e că probabil nu știu că pot găsi în România tricouri cu mesaje smart și funny pentru ceea ce credem că este cea mai la îndemână formă de activism pasnic. Hai să facem și o reclamă pe Tiktok. Ce-ar putea să meargă rău?
Nu ne înțelegeți greșit, suntem născuți și crescuți în România, nu e că nu ne așteptam (și) la hate... dar...
Să începem cu începutul. Am făcut un clip care ne-a plăcut mult. Avea exact vibe-ul pe care ni-l doream, nu era prea comercial, punea frumos în valoarea tricourile... tot ce trebuie.
L-am lăsat organic timp de 24 de ore și a făcut un pic peste 1000 de vizualizări și aproximativ 120 de like-uri. Niciun comentariu negativ. Așa că am promovat reclama, pe un public format din femei și bărbați cu vârste între 18 și 40 de ani.
Eram în oraș când au început să vină înjurăturile. Multe conțineau cuvântul ala din 4 litere care începe cu M. Altele ne spuneau direct ce să sugem. Variațiuni pe temă, ați prins ideea. Ni s-a părut amuzant când homofobii spuneau că ar vrea să le facă persoanelor gay lucruri... nu tocmai straight. Așa ne-a venit ideea să îi răspundem unui astfel de comentariu cu o fotografie a unui tricou pe care este tipărit mesajul „Sounds gay, I’m in”. Ne-am dat seama că noi avem tricouri cu un mesaj potrivit pentru mai toate mesajele, așa că am răspuns comentariilor aproape exclusiv cu tricouri cu mesaje. Cuiva care se întreba oare ce se întâmplă cu România, i-am răspuns cu un tricou cu mesajul „Rights, rights, rights”. La altă întrebare similară am răspuns cu „Love wins”. Era clar deja că au început să apară naționaliștii, urmați îndeaproape de creștinii îngrijorați că vom arde în focurile iadului, cărora le-am răspuns cu un tricou pe care scria „=> He is my favorite sin, but pissing you off is a close second”. Primei persoane care cerea un pistol i-am zis „Be careful who you hate, it might be someone you love”. Și tot așa. Era fun să trollăm trolli. Eram mândri de noi că suntem creativi și funny și promovăm și colecția în modul ăsta. Reclama a avut peste 47.000 vizualizări.
Comentariile se înmulțeau însă într-un ritm în care nu puteam să ținem pasul. Din cele 880 de comentarii, mai puțin de 5% erau pozitive. Pe măsură ce homofobii se înmulțeau în comentariile din clipul nostru, prindeau curaj. Și se încurajau reciproc. Și s-a ajuns foarte repede într-o zonă de nedigerat.
Iată un clasament „worst of”:
- Cumpăr camion de 12 tone fără frâne
- Atomic bomb on its way
- Yay I’m ready to put some people in my basement
- June is June, not PRIDE month (cutely eats 150 grilled gay kids)
- Ready to send gay kids to Auschwitz
- Send them to my prison camps
- Dacă era Țepeș Vodă pe vremea noastră, nu mai ieșeau aștia din casă
- We need to buy many AK47
- Există momente când îmi dau seama că pictorul austriac avea dreptate cu unele chestii
- Preparing my truck!!!! I am going to run over some garbage people!!
- Oare daca va câștiga AUR alegerile următoare ce se va întâmpla cu toți bolnavii ăștia?
- Mai bine comnismul decât căcatul ăsta
- Bine că mi-ați spus unde să vin cu armele
- Trebuia să aduc cuțitul ăla elvețian
- It’s time to recreate the Hiroshima incident
- Sa-mi dea cineva un pistol! Au murit veterani pentru asta?!
La un moment dat, a devenit prea mult. Deși nu ne vizau pe noi direct (cu excepția celor care spuneau că ne vor ataca site-ul), am putut vedea ce trăiesc persoanele LGBT în țara noastră zi de zi. Valul de ură a depășit cu mult orice ne-am fi putut închipui. Am închis tiktokul cu un mix de anxietate, dezgust și groază. Dar în același timp, cu convingerea că este cu atât mai mult nevoie să continuăm cu această colecție. Ne vedem la PRIDE!